Firma odpowiedzialna społecznie. Zobacz, czym się kieruje
Przeczytasz: 7 m
Firma odpowiedzialna społecznie to taka, w której podejmuje się działania mające pozytywny wpływ na najbliższe otoczenie oraz jest zaangażowana w tworzenie przyjemnej do życia rzeczywistości lokalnej. Robimy wiele, aby móc się taką nazywać.
Firma odpowiedzialna społecznie – CSR
Idea CSR (z angielskiego Corporate Social Responsibility) ma za sobą długą historię. Jej początki sięgają nawet starożytności, a jej największy rozwój przypada na XXI wiek. W obecnych czasach coraz częściej i coraz więcej oczekuje się od przedsiębiorstw w kontekście odpowiedzialności społecznej. Czym kierują się współczesne firmy i dlaczego nie powinny z tego rezygnować?
Firma odpowiedzialna społecznie – podstawy idei
Status firmy odpowiedzialnej społecznie nie wynika z chwilowego trendu. Jest to najzwyklejsza mądrość zarządzania, znana od bardzo dawna. Można tą mądrość określić właśnie jako Odpowiedzialność Społeczna Przedsiębiorstw.
Już Arystoteles w starożytności określił dwa sposoby działania przedsiębiorstw: wymiana dóbr oraz handlowanie dla zysku. Przy czym to pierwsze określił jako prawidłowe.
Nie jestem filozofem, ale mogę domyślić się, że jednym z dóbr są tutaj między innymi działania na rzecz społeczeństwa. Co zresztą wyklarował amerykański ekonomista Howard R. Bowen – jest to prowadzenie, podejmowanie i realizowanie takich działań, które są zbieżne z celami i wartościami społeczeństwa.
Klienci utożsamiający się z działaniami firmy chętniej skorzystają z jej oferty oraz częściej zostaną stałym klientem.
Działalność w interesie społeczności?
Często bardzo trudnym wydaje się prowadzenie prosperującej działalności mając na uwadze dobro społeczne czy środowiskowe. Czy to faktycznie jest trudne? Warto przypomnieć sobie, że działania odpowiedzialne społecznie to takie, które mają na uwadze dobro wszystkich powiązanych z biznesem – od klientów przez dostawców po pracowników.
Jak już wspomniałem, coraz więcej i częściej oczekuje się konkretnych działań od Polskich firm. Wzrosło zapotrzebowanie na ekologiczne opakowania, kampanie społeczne czy zwiększenie działań wolontariackich. Dodatkowo bardziej surowo ocenia się etykę zatrudnienia oraz etykę konkurencji danego przedsiębiorstwa.
Wszystko to ma wpływ na postrzeganie danej działalności. Potencjalny klient wybierze jedną z dwóch firm, z której działaniami się utożsamia i popiera jej politykę i coraz więcej osób zarządzających zdaje się to zauważać. Odpowiadając więc na pytanie. W naszym odczuciu jedyna trudność to podjęcie pierwszych działań.
Najczęstsze działania, które podejmowane są przez Polskie przedsiębiorstwa to opracowanie własnych programów i projektów, współpraca z organizacjami, stowarzyszeniami i fundacjami, sponsorowanie, organizacja i promocja wydarzeń oraz szeroko rozumiana działalność dobroczynna.
Firma odpowiedzialna społecznie – dla każdego coś dobrego!
Profity, jakie wynikają z wprowadzenia strategii CSR to korzyści wizerunkowe (to właśnie te postrzegane jako działania marketingowe), mniejsza rotacja wyszkolonych i uzdolnionych pracowników (wynikającą z tego, że firma dba o osoby w swoich szeregach), innowacyjność, dobre relacje z partnerami biznesowymi, lojalność klientów (wynikająca z utożsamiania się z misją przedsiębiorstwa), efektywność w działaniu i wiele innych.
Nic więc w tym dziwnego, że firmy chcą się chwalić tym, co robią dobrego. Nie jest to czysty egoizm czy zysk. Wręcz przeciwnie – to sposób, na przekazanie potencjalnemu klientowi powodów, dla których może im zaufać i podjąć współpracę.
Pokazanie lokalnym sąsiadom, że jako firma rozwijamy się w społeczeństwie oraz ze społeczeństwem sprawia, że jest to swego rodzaju działanie promujące.
Twoje przedsiębiorstwo jest bardziej rozpoznawalne, dzięki Twoim działaniom na rzecz społeczeństwa, a dzięki dobrej reputacji i rozpoznawalności jesteś w stanie robić coraz więcej dla społeczeństwa. W takim pięknym błędnym kole warto się zagubić 🙂
Rodzaje działań CSR na przykładzie DrTusza
DrTusz jako firma, która kieruje się powyższymi wartościami angażuje się w liczne akcje lokalnej społeczności. Nasza zgrana ekipa organizuje również różne eventy i kampanie według swojego planu i założeń, jako główny organizator.
Postaram się przytoczyć kilka takich wydarzeń, które są tak naprawdę elementami codzienności naszego, już nie takiego małego przedsiębiorstwa!
Działania środowiskowe i edukacyjne
Ważnym aspektem bycia odpowiedzialnym jest edukacja. Staramy się wpajać od podstaw konkretne wartości, które długofalowo będą miały pozytywny wpływ na nasze okoliczne środowisko i nie tylko.
Jednorazowe akcje uświadamiające najmłodszych, takie jak Ekologiczny Konkurs DrTusza dedykowany dla najmłodszych to u nas mile widziany sposób dzielenia się wiedzą.
Dla starszych przeznaczamy raczej nasze kampanie internetowe, które zachęcają do bardziej ekologicznych działań, oczywiście pokazując przykłady z życia wewnętrznego firmy DrTusz.
Po zrobieniu wywiadu wśród naszych pracowników doszedłem do wniosku, że najbardziej podobało nam się sadzenie drzew. Dzięki akcji “Drzewo na zamówienie” udało nam się posadzić aż 5000 sosen w jednym z podlaskich nadleśnictw.
Doraźne działania
Nie możemy zapomnieć o tym, że bardzo bliskie naszym sercom jest wspomaganie tych, którzy często borykają się z nawracającymi wyzwaniami.
Wspomaganie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz fundacji i stowarzyszeń to jedna z naszych ulubionych cegiełek, które staramy się dołożyć do budowy zdrowej i przyjaznej społeczności. Czy to jednorazowe wsparcie na konkretny cel czy wracające cyklicznie wydarzenie.
Nie muszę chyba przypominać o Bajkowym Koncercie Charytatywnym, zorganizowanym wspólnie ze studiem Dobra12 na rzecz Fundacji Spartanie Dzieciom.
Coroczny już, organizowany przez nas Charytatywny Turniej o Puchar Rudego do tej pory przyczynił się (dzięki uczestnictwu wielu podlaskich firm) do ufundowania dzieciom obozu sportowego oraz remontu boiska piłkarskiego, aby nasza młodzież mogła rozwijać swoje pasje na poziomie.
Pomagamy również tym, którzy swojego głosu nie mają – cyklicznie wysyłamy delegację do okolicznych schronisk dla zwierząt z dostawą potrzebnych artykułów. Przy okazji zabieramy psiaki na spacer. Nie będę nawet ukrywał – odczuwamy czystą radość i robimy to również dla siebie!
Kultura i sport ważna w rozwoju
Wspieramy i organizujemy również wiele wydarzeń kulturalno-sportowych. Już od wielu lat jesteśmy związani z Festiwalem Filmowym Żubroffka. Bierzemy udział i wspieramy w Białymstoku wydarzenia biegowe czy piłkarskie (piłka błotna w Korycinie to nasz konik). Ostatnio zorganizowaliśmy nawet własną grę biegową i bawiliśmy się przy tym świetnie.
Pamiętamy o swoim własnym podwórku
Nie możemy mówić o biznesie odpowiedzialnym społecznie, jeśli nie wspomnimy o pracownikach. DrTusz wspiera rozwój swoich ludzi, nie tylko organizując szkolenia zewnętrzne, ale również wystawiając na przemówienia i wywiady w specjalistycznych magazynach.
Pamiętajcie, że aby podzielić się wiedzą, trzeba najpierw poświęcić czas, aby ją zdobyć. DrTusz pozwala na to, aby tą wiedzę i umiejętności zdobywać.
Nie będę wspominał o standardowych pakietach zdrowotnych, owocowych czwartkach i wtorkowych pizzach, czy integracjach.
Atmosfera w pracy jest na wagę złota, a takie małe/wielkie rzeczy działają cuda. Usatysfakcjonowany pracownik zadba o Twoje przedsiębiorstwo. Dobrze działające przedsiębiorstwo ma z kolei zasoby, aby wspomóc lokalną społecznością. Proste, prawda? 😉
Dlaczego współczesne firmy nie powinny rezygnować z tych wartości?
Tak naprawdę powiedziałem to w powyższym artykule już wielokrotnie. Dobro wraca i tyczy się to wielu aspektów życia, nie tylko biznesu. Warto pomagać swoim lokalnym przyjaciołom i każdemu, kto nie ma zbyt dużych dużych zasobów. Oczywiście należy mierzyć nasze siły na zamiary.
Kto zobaczy działania na rzecz społeczności z pewnością to doceni i ze wszystkich innych firm wybierze właśnie Twoją. Dzięki temu będziesz mógł pomagać więcej i więcej. To jest najlepszy przykład pożytecznego perpetuum mobile, czyli samonapędzającej się maszyny.
Opracowała: Marta Wnuszyńska